Velkommen i DUS på Ulsted Skole
Vi er meget glade for, at dit barn skal gå i vores dejlige DUS, og glæder os til at lære jer nærmere at kende. På denne side kan du læse meget mere om DUS, som er vigtigt for dig.
Grundlaget for det pædagogiske arbejde i DUS
Vi arbejder med udgangspunkt i “Fælles Mål for DUS”, som består af mål, succeskriterier og evalueringsmetoder for vores pædagogiske arbejde. “Fælles Mål for DUS” kan ses under Fælles Mål for DUS her på hjemmesiden. Derudover arbejder vi med Aalborg Kommunes kvalitetsmarkører for fritidstilbud.
Fakta om DUS
Børn
Vi er ca. 40 børn i DUS 1 (0.-3. klasse) og tilbyder også DUS 2 (4.-6. klasse).
Voksne
Vi er 4 faste personaler og en leder i DUS:
- Anne H. er pædagog i dus og skolepædagog 0.-3.kl.
- Frederik er pædagog i dus og skolepædagog 0.-3.kl.
- Saschia er pædagog i dus og skolepædagog 0.-3.kl.
- Marianne er pædagogmedhjælper og har DUS om morgenen og eftermiddagen
Kasper er skoleleder, og leder for dussen.
Åbningstider
Mandag | 6.00 – 7.50 | 13.40 - 17.00 |
Tirsdag, onsdag og torsdag | 6.00 – 7.50 | 13.00 - 17.00 |
Fredag | 6.00 – 7.50 | 13.40 - 16.15 |
DUS 2 holder lukket i skoleferier, mens DUS 1 har åben efter jeres behov mellem 6.00-17.00 (fredag til 16.15).
Forud for alle skolefri-dage udsendes tilmeldingsskemaer, som vi beder alle udfylde uanset om barnet skal i DUS eller ej. Dette for at kunne planlægge medarbejdernes arbejdstid.
DUS 2 børn har ikke mulighed for morgendus med mindre andet aftales.
Lukkedage
I ferier og på hellidage, hvor skolen er lukket, samarbejder Ulsted DUS med DUS på Gandrup og Vester Hassing Skole. Der tilbydes pasning i én af de tre DUS’er. Alle tre DUS’er er lukket to uger i sommerferien, hvor der tilbydes nødpasning i DUS i Aalborg C.
I de kommende skoleår er fælles pasning i julen og kristi himmelfart placeret således:
I skoleåret 2024/25:
- Julen 2024 på Vester Hassing Skole
- Kri.Him. (30/5-25) på Ulsted Skole
I skoleåret 2025/26:
- Julen 2025 på Gandrup Skole
- Kri.Him. 2026 på Vester Hassing Skole
I skoleåret 2026/27:
- Julen 2026 på Ulsted Skole.
- Kr.Him. 2027 på Gandrup Skole.
Pris
Prisen for DUS fastsættes af Aalborg Kommune.
Der er 11 måneders betaling, juli er betalingsfri.
Der kan søges økonomisk friplads, ligesom søskenderabat er muligt.
Læs mere om DUS 1 0.kl. - 3.kl og DUS 2 4.kl -6.kl
Mad
Vi vægter sund kost og følger Ulsted Skoles kostpolitik.
Der tilbydes cornflakes og havregryn med mælk om morgenen for de børn, som kommer i DUS før 7.30. Hvis jeres barn ønsker andre former for morgenmad, må I gerne medbringe dette, og det kan opbevares i DUS´en.
Børnene er velkomne til at medbringe egen eftermiddagsmad i DUS. Der er ikke fælles spisepause i DUS om eftermiddagen.
Fravær fra DUS
Vi har i DUS'en tilsynspligt med børn fra 0.-2. klasse. I 3. klasse har du selv mulighed for at bestemme, om dit barn skal have ukontrolleret fremmøde (aftales individuelt med de voksne i DUS).
Ved kontrolleret fremmøde er det meget vigtigt, at du husker at give os besked, hvis dit barn er sygt eller holder fri.
Som hovedregel skal DUS orienteres via Aula, hvor man under aftaler kan indtaste både faste aftaler og dag til dag aftaler.
Det er også vigtigt, at barnet altid siger farvel til en voksen og bliver trykket ud på skærmen, så vi ved hvem der er tilbage i DUS.
Legeaftaler
Når barnet starter i DUS bedes kontaktoplysninger, samt aftaler for dit barn udfyldes i Komme/gå i Aula. Her er der mulighed for at tilføje om barnet selv må give besked om at gå med en kammerat hjem.
Ved legeaftaler og lign. kontakter forældrene DUS via telefonen, så aftalen kendes.
Forældresamarbejde
Vi vægter et godt forældresamarbejde, og vi sender løbende informationer ud via aula, ligesom vi benytter facebook til at fortælle, hvad vi laver i DUS’en.
I er altid meget velkomne til at kontakte os i DUS’en eller Kasper, hvis I har spørgsmål eller undrer jer.
Vi har mange traditioner, hvor vi inviterer jer forældre i dus. Blandt andet holder vi hvert år en FamilieDus dag (forår) ligesom I inviteres til Lucia eftermiddag med optræden og æbleskiver.
Aktiviteter
Vi sender besked samt tilmelding til ture og aktiviteter ud via Aula. Det er vigtigt, at I tjekker Aula løbende. I DUS har vi nogle mere faste aktiviteter som f.eks i hallen om mandagen i vinterhalvåret og udedag om tirsdagen (som udgangspunkt hele året). Dertil kommer ture til fx stranden i Hou eller skøjtehallen v. Gigantium.
I ferierne tager vi oftere på tur end i hverdagene.
Aftenåben
Vi har aftenåben 4 gange årligt for 2. og 3. klasse. Den sidste gang i året er 1.kl. inviteret med. Her handler vi sammen med nogle af børnene ind til aftensmad, laver forskellige lege og konkurrerer på tværs af alder.
Sygdom
Hvis dit barn er sygt, dvs. har feber eller får/har en smitsom sygdom må barnet ikke komme i DUS. Hvis en sygdom opdages i DUS'en kontaktes I, så I kan hente barnet.
Legetøj
Man må gerne medbringe lidt af sit eget legetøj. I skal blot være opmærksomme på, at det er på eget ansvar.
Børnene kan ikke medbringe elektroniske ’spillemaskiner’, da DUS har adgang til iPads/PS4, som kan benyttes udvalgte dage efter kl. 16.00.
Mobiltelefoner
Af respekt for børnenes lege, samt deres personlige og sociale udvikling har børnene ikke brug for mobiltelefoner eller smartwatches i DUS. Derfor skal mobiltelefonen/smartwatch blive i tasken, mens barnet er i DUS.
Kontakt mellem barn og forældre skal altid gå igennem personalet enten via dus telefonen eller via aula/komme-gå.
Forsikring
DUS'en har ingen selvstændige forsikringer på det enkelte barn, det er derfor familiens ansvar, at barnet er forsikret.
Kontakt
I DUS’ens åbningstid kan I kontakte DUS’en på telefon 99824242 / 31994247.
Ved beskeder i Aula, så vælg gerne modtagergruppen ‘pædagoger’, så alle voksne i DUS modtager beskeden.
Udenfor åbningstiden kan vi kontaktes på Aula eller på ulstedskole@aalborg.dk