Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ordensregler

Ordensregler for Ulsted Landsbyordning

Formål:

Et godt arbejdsmiljø for alle er en forudsætning for, at alle kan udvikle sig fagligt og menneskeligt, og at folkeskolens formål kan føres ud i livet.

Formålet med ordensregler er at skabe de bedste rammer for alle børnenes trivsel og læring, og for elevernes og de ansattes undervisnings - og arbejdsmiljø.

Målsætningen for Ulsted Landsbyordning er, at alle børn trives og udvikler sig til hele mennesker, der er klar til at møde de udfordringer, livet byder på. Vores motto er: Trygge rødder - stærke vinger.

Værdiafsæt:

Ordensreglerne bygger på vores værdier, som er forudsætningen for et godt læringsmiljø både for den enkelte elev, den enkelte ansatte, i de enkelte klasser og på skolen som helhed. Vores kultur og vores læringsmiljøer bygger på gensidig respekt og tillid samt fælles ansvar, hvilket skal medvirke til at skabe størst mulig tryghed for alle. Ulsted Landsbyordning har værdierne: fællesskab, udvikling og tryghed. 

Inddragelse af barnet:  

Ulsted Landsbyordning lægger vægt på, at børnene i et demokratisk og dannelsesmæssigt perspektiv inddrages, så der i videst mulig grad skabes fælles forståelse for landsbyordningens værdigrundlag og tilhørende ordensregler. Inddragelse af børnene er vigtigt, og vi har et aktivt elevråd, som involveres bredt i udvikling og drift af landsbyordningen. 

Sideløbende er vi voksne oprigtigt nysgerrige og arbejder forebyggende ved blandt andet at se bag om børnenes adfærd, så vi i samarbejde finder en fælles løsning. Helt konkret handler det om, at vi samtaler med børnene på en særlig måde, så barnets perspektiver inddrages, når man skal løse udfordringer i hverdagen (Link til yderligere information om CPS).

Overordnet gælder:

Alle skal følge de anvisninger der gives og behandle andre, som man selv gerne vil behandles.

Vores ordensregler:

1: Her i Landsbyordningen er vi kammerater. 

Det betyder at vi taler pænt, hjælper hinanden og passer på hinandens følelser. Ingen skal føle sig udenfor. Vi slår, sparker eller driller ikke. Når vi er gode venner, får vi det meget sjovere!

2: Vi passer på tingene - dine, mine og vores ting. 

Hvis noget går i stykker med vilje, skal man erstatte det. Når vi passer på tingene, bliver der rart og pænt omkring os.

3: Vi hjælper alle til. 

Vi rydder op efter os selv – og hjælper til, når det er vores tur til at være duks.
Når vi hjælper hinanden, bliver det nemmere og hyggeligere for alle.

4: Vi er rolige indenfor. 

Indenfor er der ro, så alle kan lære og slappe af. Vil vi lege vilde lege, råbe eller spille bold – så går vi udenfor. Når der er ro indendørs, får vi mere plads til at lytte, lære og lege godt sammen. 

5: Vi bruger digitalt udstyr, når vi får lov. 

Digitalt udstyr må bruges, når en voksen siger ja – og aldrig så det forstyrrer andre. Når vi bruger digitale ting rigtigt, kan alle koncentrere sig og have det godt.

6: Vi kommer, er klar og vi gør vores bedste.

I skolen møder vi til tiden, og har det med, som vi skal bruge – vi deltager så godt vi kan uden bevidst forstyrrelse i undervisningen. Når vi gør vores bedste, bliver vi dygtigere og får mere ud af skoledagen. 

7: Vi spiser sundt og bevæger os hver dag. 

Vi vælger sund mad og gemmer slik og sodavand til særlige lejligheder. Når vi spiser sundt og bevæger os, får vi mere energi og bliver gladere.

8: Vi bliver, hvor vi hører til.

Vi bliver på børnehavens, skolens eller DUS'ens område. Når vi er, hvor vi skal være, kan de voksne passe godt på os. 

 

Vi hjælper hinanden med at huske det – og ingen skal være alene om det 

Sådan skaber vi sammen den bedste landsbyordning, så vi alle får trygge rødder og stærke vinger.

Besluttet i skolebestyrelsen d. 21. maj 2025