Denne samarbejdsaftale er baseret på ”Mål og principper for den gode overgang i Aalborg Kommune”, herunder værdierne:
Helhed og sammenhæng
Det er forældrene, der følger barnet gennem hele livet, derfor er det forældrenes ansvar at skabe tryghed, helhed og fællesskab i samarbejde med skole og daginstitution.
Fællesskaber
Børns sociale og faglige læring sker i fællesskaber, derfor er det en professionel opgave, at sikre barnets deltagelse i de fællesskaber, det er en del af
Professionalisme
Det er de professionelles ansvar i samarbejde med forældrene, at skabe rammer, der sikrer, at overgangen fra daginstitution til skole kan foregå i en tryg atmosfære
Dialog
Det er vigtigt, at der foregår en ligeværdig dialog, mellem de professionelle og forældrene.
Formål
Institutionerne Ulsted Skole / DUS og Børnehaven Ulvereden vil indgå i et ligeværdigt, åbent samarbejde, hvor vi styrker, støtter, inspirerer hinanden og sammen gør overgangen fra børnehave til skole / DUS til en god oplevelse for både børn, forældre og personale.
Institutionerne har i fællesskab med forældrene ansvaret for at give barnet et trygt, indholdsrigt barneliv, samtidig med at barnet gives muligheder for at tilegne sig kompetencer, der sætter det i stand til at klare sig i fremtidens foranderlige samfund.
Følgende vil være grundlag for institutionernes arbejde og samarbejde
-
At lægge vægt på et ligeværdigt samarbejde børnehave, skole / DUS og hjem med gensidige forpligtigelser.
-
Forældrene og institutionerne er i fællesskab ansvarlige for barnets udvikling.
-
At give barnet omsorg, tryghed og kærlighed og derigennem selvværd, som er nødvendig for at kunne udfolde og udvikle sig.
-
At barnet gennem succesoplevelser får styrket sin selvtillid.
-
At barnet gennem leg og læring får udviklet sine kompetencer.
-
At samværet mellem børn, personale og forældre er præget af ærlighed, åbenhed, ligeværd, anerkendelse og respekt for forskellighed.
-
Der lægges stor vægt på gode relationer barn/barn og barn/voksen. Inklusion og barnets følelse af at være en del af et betydningsfyldt fællesskab har et stort fokus hos skole/DUS og børnehave.
-
At der skabes rammer for initiativ, kreativitet, undren, fordybelse og livsglæde.
Derfor gør vi følgende:
• Følger den aftalte handleplan for indskrivning
• Følger den aftalte handleplan for sproglig opmærksomhed fra uge 9 til medio juni. Børnehaveklasseleder planlægger hvert år forløbet.
• Opretter link på egen hjemmeside til den anden institutions hjemmeside.
• Bruger hinanden som ressourcepersoner.
• Planlægger efter behov ”fyraftensmøde” for institutionernes samlede personale, for skolen dog kun indskolingens personale
• Børnehaven deltager i følgende arrangementer på skolen / DUS’en: Motionsdagen, 3. og 6. kl’s generalprøve i forbindelse med skolefesten, krybbespil, forskellige DUS aktiviteter og frikvarterer.
• Gør gensidig brug af udendørs og indendørs faciliteter.
• Skolelederen og børnehaveklasseleder deltager i børnehavens forældremøde for skolegruppen i efteråret (oktober/november).
• Indkalder til et eller to fælles ledermøder om året for børnehave- DUS fælles- og skoleleder.
• Laver skriftlig og mundtlig overlevering i forbindelse med overgang fra børnehave til skole i samarbejde med PPR
• Børnehaven indhenter skriftligt samtykke fra forældrene til brug ved overleveringerne.
Handleplan for førskolebørnene i Ulvereden
Sproglig opmærksomhed.
Et forløb for førskolebørnene i børnehaven Ulvereden og børnehaveklasseleder på Ulsted skole.
Mål:
• At give børnene i kommende børnehaveklasse en tryg og lettere overgang fra børnehaven til skolen
• Skabe kendskab og tryghed til hinanden inden skolestarten
• At børnehave og skole i samarbejde styrker børnenes sproglige opmærksomhed
• Afsluttende forældresamtale mellem forældre, børnehave og skole
Om forløbet:
• Sproglig opmærksomheds forløbet starter i uge 9, og fortsætter til maj.
• Et forløb vil vare ca. 1 time. Der vil være deltagelse af børnehaveklasseleder samt en pædagog fra børnehaven.
• Efter hvert forløb evalueres kort.
• Udover dette forløb vil børnehaven stadig have det daglige pædagogiske arbejde med gruppen af skolestartere.
Indhold i et forløb:
• Sang
• Rundkreds
• Sprogleg
• Historie/fortælling
• Rim og remse
Formål:
Bruge aktiviteter der kan fremme
• børnenes evne til at lytte og modtage en kollektiv besked
• børnenes evne til at kunne fortælle over for flere
• børnenes evne til at vente på tur
• børnenes evne til at sidde stille
• børnenes evne til at forstå og indordne sig under fælles regler
• børnenes evne til at kunne klare forandringer og krav
• børnenes evne til at kunne starte og afslutte en opgav
Årskalender og hele samarbejdsaftalen - kan rekvieres ved kontakt til skolen eller Børnehaven Ulvereden