Samarbejdsaftale mellem Børnehaven Ulvereden og Ulsted Skole og DUS

Denne samarbejdsaftale er baseret på ”Mål og principper for den gode overgang i Aalborg Kommune”, herunder værdierne:

Helhed og sammenhæng

Det er forældrene, der følger barnet gennem hele livet, derfor er det forældrenes ansvar at skabe tryghed, helhed og fællesskab i samarbejde med skole og daginstitution.

Fællesskaber

Børns sociale og faglige læring sker i fællesskaber, derfor er det en professionel opgave, at sikre barnets deltagelse i de fællesskaber, det er en del af

Professionalisme

Det er de professionelles ansvar i samarbejde med forældrene, at skabe rammer, der sikrer, at overgangen fra daginstitution til skole kan foregå i en tryg atmosfære

Dialog

Det er vigtigt, at der foregår en ligeværdig dialog, mellem de professionelle og forældrene.

Formål

Institutionerne Ulsted Skole / DUS og Børnehaven Ulvereden vil indgå i et ligeværdigt, åbent samarbejde, hvor vi styrker, støtter, inspirerer hinanden og sammen gør overgangen fra børnehave til skole / DUS til en god oplevelse for både børn, forældre og personale.

Institutionerne har i fællesskab med forældrene ansvaret for at give barnet et trygt, indholdsrigt barneliv, samtidig med at barnet gives muligheder for at tilegne sig kompetencer, der sætter det i stand til at klare sig i fremtidens foranderlige samfund.

Følgende vil være grundlag for institutionernes arbejde og samarbejde

• At lægge vægt på et ligeværdigt samarbejde børnehave, skole / DUS og hjem med gensidige forpligtigelser.

• Forældrene og institutionerne er i fællesskab ansvarlige for barnets udvikling.

• At give barnet omsorg, tryghed og kærlighed og derigennem selvværd, som er nødvendig for at kunne udfolde og udvikle sig.

• At barnet gennem succesoplevelser får styrket sin selvtillid.

• At barnet gennem leg og læring får udviklet sine kompetencer.

• At samværet mellem børn, personale og forældre er præget af ærlighed, åbenhed, ligeværd, anerkendelse og respekt for forskellighed.

• Der lægges stor vægt på gode relationer barn/barn og barn/voksen. Inklusion og barnets følelse af at være en del af et betydningsfyldt fællesskab har et stort fokus hos skole/DUS og børnehave.

• At der skabes rammer for initiativ, kreativitet, undren, fordybelse og livsglæde.

Derfor gør vi følgende:

•    Følger den aftalte handleplan for indskrivning

•    Følger den aftalte handleplan for sproglig opmærksomhed fra uge 9 til medio juni. Børnehaveklasseleder planlægger hvert år forløbet.

•    Opretter link på egen hjemmeside til den anden institutions hjemmeside.

•    Bruger hinanden som ressourcepersoner.

•    Planlægger efter behov ”fyraftensmøde” for institutionernes samlede personale, for skolen dog kun indskolingens personale

•    Børnehaven deltager i følgende arrangementer på skolen / DUS’en: Motionsdagen, 3. og 6. kl’s generalprøve i forbindelse med skolefesten,   krybbespil, forskellige DUS aktiviteter og frikvarterer.

•    Gør gensidig brug af udendørs og indendørs faciliteter.

•    Skolelederen og børnehaveklasseleder deltager i børnehavens forældremøde for skolegruppen i efteråret (oktober/november).

•    Indkalder til et eller to fælles ledermøder om året for børnehave- DUS fælles- og skoleleder.

•    Laver skriftlig og mundtlig overlevering i forbindelse med overgang fra børnehave til skole i samarbejde med PPR

•    Børnehaven indhenter skriftligt samtykke fra forældrene til brug ved overleveringerne.

Handleplan for førskolebørnene i Ulvereden

Sproglig opmærksomhed.
Et forløb for førskolebørnene i børnehaven Ulvereden og børnehaveklasseleder på Ulsted skole.

Mål:
•    At give børnene i kommende børnehaveklasse en tryg og lettere overgang fra børnehaven til skolen
•    Skabe kendskab og tryghed til hinanden inden skolestarten
•    At børnehave og skole i samarbejde styrker børnenes sproglige opmærksomhed
•    Afsluttende forældresamtale mellem forældre, børnehave og skole

Om forløbet:
•    Sproglig opmærksomheds forløbet starter i uge 9, og fortsætter til maj.
•    Et forløb vil vare ca. 1 time. Der vil være deltagelse af børnehaveklasseleder samt en pædagog fra børnehaven.
•    Efter hvert forløb evalueres kort.
•    Udover dette forløb vil børnehaven stadig have det daglige pædagogiske arbejde med gruppen af skolestartere.

Indhold i et forløb:
•    Sang
•    Rundkreds
•    Sprogleg
•    Historie/fortælling
•    Rim og remse

Formål:
Bruge aktiviteter der kan fremme
•    børnenes evne til at lytte og modtage en kollektiv besked
•    børnenes evne til at kunne fortælle over for flere
•    børnenes evne til at vente på tur
•    børnenes evne til at sidde stille