Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Ulsted Skole -logo
Mobil menu

Certificering

 

Ulsted Skole -  certificering


Forskning viser, at bevægelse og læring er tæt forbundet, og samtidig er der evidens for, at bevægelse forbedre elevernes trivsel, så argumenterne for mere bevægelse i skolen er mange og et ønske om certificering som Idrætsskole stort for Ulsted Skole.

Vission:


Sved på panden og smil på læben for alle elever. Idrætsskolen skal være sjov, sund, udfordrende og lærerig. Idræt og bevægelse skal medvirke til udvikling af et sundt, udviklende og inkluderende læringsmiljø.

Målsætning:


At eleverne gennem bevægelse oplever personlige succes
At eleverne synes, at det er sjovt at bevæge sig og har mod på deltagelse i nye aktiviteter
At eleverne udvikler fundamentale kropslige færdigheder sideløbende med undervisning ud fra de idrætsfaglige fælles mål
At en differentieret undervisning tilgodeser alle børn 
At eleverne gennem bevægelse udvikler sociale færdigheder
At eleverne gennem idræt på tværs af klasser udvikler deres sociale relationer
At bevægelse tænkes ind i hele skolens dagligdag


Idrætsskolens værdier:

Idrætsskolen bygger på seks værdier: helhed, udvikling, samarbejde, engagement, glæde og trivsel. For at underbygge arbejdet med værdierne i praksis, præciseres vores forståelse af værdiordene:

Helhed er:

Når undervisningen bygger på de fælles faglige kompetenceområder og Ulsted skoles kanon for idræts- og bevægelsesundervisning
Når eleverne oplever en sammenhængende målstyret undervisning
Når undervisningen bygger på viden om børnenes fysiske, motoriske, sociale og psykiske udvikling
Når tillærte kompetencer kan overføres til øvrige fag og sociale sammenhæng


Udvikling er:
Når eleverne gennem afvekslende, differentieret undervisning oplever mestring og succes, så de er klar til næste udviklingstrin 
Når undervisningen er tilpasset elevernes fysiske og psykiske udviklingsstadie og der er mulighed for progression for eleverne 
Når lærere og pædagoger løbende har mulighed for kompetenceudvikling og får inspiration til undervisningen.


Samarbejde er:

Når eleverne er sammen på tværs af klasser, alder, køn og “bedste venner”
Når eleverne kan lave aktiviteter i grupper/hold
Når eleverne kan indgå i fællesskabets aktiviteter og overholde regler og aftaler
Når de større elever kender til Fairplay
Når det er tydeligt, at de voksne er samstemte omkring undervisningens indhold, struktur og forventninger til eleverne
Når de voksne er gode rollemodeller for samarbejdet


Engagement er:


Når elever og lærere/pædagoger motiverer til deltagelse
Når elever og lærere/pædagoger er positive
Når eleverne har ejerskab til aktiviteterne
Når eleverne gør deres bedste
Når eleverne har mod til at prøve forskellige aktiviteter
Når lærere og pædagoger går forrest som rollemodeller


Glæde er:


Smilet på læben
At lykkes i fællesskab og individuelt
Lysten til at bevæge sig
Oplevelsen af velvære ved fysisk aktivitet
Oplevelsen af udfordring på det tekniske, taktiske og motoriske plan


Trivsel er:


Når alle børn oplever personlige succes og mestring og dermed føler sig værdifuld for fællesskabet.
Når alle børn oplever glæde ved bevægelse
Når “smilet på læben” kommer med ind i den faglige undervisning


Ulsted Skole har samlet værdier og visioner i en model: 

 

Ulsted Skoles værdier og visioner i en model

Organisering

Ulsted Skole er en landsbyskole med ca. 120 elever fordelt på 0.-6. klasse. Der er gode idrætsfaciliteter både ude og inde, og der er et tæt samarbejde med byens øvrige institutioner og foreninger. 

Skolens idrætsundervisning og øvrige bevægelsesaktiviteter faciliteres af Idrætsgruppen, som består af ATK uddannede idrætslærere og pædagoger. 

På Ulsted Skole undervises på tværs af klassetrin (0.-2. kl, 3.-4. kl. og 5.-6.kl). På hver årgang udpeges en lærer eller pædagog, der har ansvaret for, at der i idrætsundervisningen holdes fokus på de faglige mål og det Aldersrelaterede Træningskoncept (ATK).

ATK er idræt og bevægelse tilpasset børnenes alder og udviklingstrin, hvor grundtanken er, at eleverne skal kunne kroppens ABC - rulle, krybe, kravle, klatre, kaste, gribe, hænge, hive, løbe,bukke, balance, springe, afsæt, fange osv. Der fokuseres løbende på udvikling af almen motoriske færdigheder.

Idrætsgruppen


Alle medarbejdere med tilknytning til idrætsfaget deltager i skolens fagudvalg for idræts- og bevægelsesundervisning kaldet Idrætsgruppen. Gruppen fungerer som et professionelt læringsfællesskab med skolens idrætskoordinatorer som tovholdere. 

Idrætsgruppen mødes mindst fire gange om året, hvortil der kan forekomme ekstra møder ifbm. planlægning af forskellige arrangementer fx Forårsfest, Idrætsdag og motionsløb i uge 41. 

Skolens idrætskoordinatorer er idrætslærer Søren Dahl Hansen og Charlotte Ritter Bonnerup, der deler ansvaret som tovholdere for Idrætsgruppen og fungerer som bindeled i samarbejdet mellem skolen og lokalområdet samt de øvrige idrætsskoler.

Der er udarbejdet en funktionsbeskrivelse for skolens "Bevægelses- og idrætskoordinator".

Den åbne skole


Skolen tilstræber et samarbejde med de lokale idrætsforeninger og klubber og deres forbund om at indgå i undervisningen, så eleverne kan stifte bekendtskab med så mange idrætsgrene som muligt og motiveres for at deltage i foreningernes fritidstilbud. 

Skolen samarbejder blandt andet med byens skydeklub, klatreklub og kommunale rehabiliteringscenter.

Skydeklub: 5. klasse inviteres til undervisningsforløb i skydeklubben.

Klatreklub: Idrætsgruppens medlemmer er uddannet boulderinstruktører, og der foregår løbende undervisning i Ulsted klatreklubs faciliteter. Ligesom DUS ofte besøger klatreklubben.

Aalborg Kommunes Rehabiliteringscenter (Ulstedparken): brug af udendørs motionsredskaber, lån af instruktører og indendørsfaciliteter.

Sideløbende arbejdes sammen med Aalborg Skoleforvaltning og AabenAalborg.dk, hvor skolen deltager i relevante aktiviteter og arrangementer. 

Ved siden af den almene idrætsundervisning er der et tæt samarbejde mellem byens institutioner og foreninger ifht. deltagelse i såvel fælles som individuelle arrangementer.

Indskolingen deltager til sundhedsuge på byens Rehabilitetscenter. Samtidig arbejdes der bredt i hele byen med udviklingen af en Bevægelsessti - en Tarzanbane rundt i byen, som kan bruges af alle byens borgere og ikke mindst skolens elever.

Faciliteter


På skolen findes en gymnastiksal og omkring skolen findes et utal af muligheder for idrætsaktiviteter. Multibane, Ulsted Hallen og tilhørende fodboldbaner, O-løb bane med kort over skolens område, legeplads og ikke mindst skov med cykelbane og mulighed for at klatre i træer, lege fange, gemme og lave huler. Skolen og byens mange faciliteter anvendes både i og udenfor skoletid. 

Særlige tiltag Ulsted Skole


Ulsted Skole har udvalgte områder, hvortil idrætsgruppen har lagt et særligt fokus.

Disse områder er: 

Struktur og samarbejde på tværs af klasser: 

Ulsted Skole prioriterer et tæt samarbejde på tværs af klasser, årgange og afdelinger, når det kan fremme elevernes motivation og fællesskabet på skolen. På denne baggrund har  Idrætsgruppen valgt at samlæse dele af idrætsundervisningen

På Ulsted Skole arbejder følgende klasser sammen (i skoleåret 2020/21):

0. - 2. kl,  med 4 lektioner om ugen, hvortil der er knyttet 4 lærere/pædagoger.

3. - 4. kl. med 2 lektioner om ugen, hvortil der er knyttet 3 lærere og pædagoger.

4. kl. har derudover 2 lektioners svømning om ugen.

5. - 6. kl. har 2 lektioners idræt om ugen. Her er der tilknyttet 2 lærere.

Alle klasser bliver undervist efter skolens idrætskanon, som sikrer den røde tråde for alle elever fra 0.- 6. klasse.

Trivsel og bevægelse


Idræt og bevægelse på Ulsted Skole er for alle elever. Hvad enten de er små eller store, har fysiske eller psykiske handicaps eller blot er usikre og har det svært med idræt. 

Alle elever har ret til at blive inkluderet i det sociale læringsrum og fællesskab, som bevægelse og idræt i skolen udgør. Det betyder, at med planlægning, omtanke, kreativitet og vilje planlægges idrætsundervisningen og øvrige bevægelsesaktiviteter på Ulsted Skole, så alle elever kan deltage.

Motorik på Ulsted skole


Det er vigtigt for børns generelle trivsel og sundhed, at deres motoriske evner udvikles i takt med, at de vokser.

Forskning viser, at børns motoriske færdigheder har afgørende betydning for børns trivsel og udvikling. Derudover at bevægelse og leg gavner børns evne til at lære nyt og til at koncentrerer sig bedre. De fleste børns motorik foregår i normalt tempo i takt med deres udvikling. De seneste år har dog vist, at børn er blevet mere inaktive pga. længere skoledag og aktivitet foran en Ipad/computer/TV-skærm.

Motoriske vanskeligheder kan være med til at begrænse barnet i at få dagligdagen til at fungere. For at sikre den motoriske udvikling hos barnet er det vigtigt at motiverer børnene til bevægelse og leg hver dag.

Skolen tilstræber, at alle elever screenes motorisk i 0. og 2. klasse. I 0.klasse screenes hver enkelt elev ud fra motorisk screening fundet på børnehaveklasseleder.dk. I 2. kl. re-screener vi dem der havde motoriske vanskeligheder i 0.kl. 

En gang om ugen i en lektion arbejder vi med grovmotorik for 0.-, 1.- og 2.kl. Eleverne øves ud fra “Motorikken børnehaveklassen” samt forskellige redskabsbaner, som eleverne selv er med til at opbygge. Der er fokus på krydsbevægelser, kropsspænding, balance mm.

Klatring


På Ulsted Skole og DUS er hele idrætsgruppen uddannet boulderinstruktører og kan tage op til 20 eleverne med til byens klatrecenter. Klatresporten understøtter alsidigheden i skoles idrætstilbud og især boulder disciplinen har gjort det let at skabe sjove, sociale og bevægelsesorienterede idrætstimer. 

Bouldersporten udfoldes på "lave" klatrevægge med en tyk madras som faldunderlag. Væggen har et bredt udvalg af ruter med såkaldte "problemer" som er korte designede klatreudfordringer. Hvert problem kræver både kreativitet, dynamik og koordination før løsningen findes.

Involvering af forældre


Skolebestyrelsen på Ulsted Skole er meget engagerede ifht. certificeringen og den praktiske udmøntning af idrætsskole. Der er lavet et princip for motion og bevægelse.

Forældrene inviteres til forskellige arrangementer og ture ud af huset fx Motionsløb, klasseture og sidste skoledag.

Forældrene orienteres løbende via Facebook og Aula om aktiviteter og indhold i undervisningen.

Alle elever, forældre og personale deltager i foråret i en evaluering ved et spørgeskema omkring den oplevede effekt af mere idræt, organisering mm.

Evaluering

Ulsted Skole arbejder løbende med databaseret evaluering, og vi arbejder med evaluering på mange niveauer, fordi vi tror på, at evaluering bidrager konstruktivt til den fortsatte udvikling på alle områder.

Vi evaluerer således for, at:

Følge op på, om vi når de mål, vi sætter os.
Kunne glædes over gode resultater og tydeliggøre anledninger til at give ros.
Identificere forbedringsmuligheder.


Evaluering er således både en integreret del af undervisningen, som det er et helikopterperspektiv på de store linjer omkring Idrætsskolen. Således foretages evaluering af Ulsted skole som idrætsskole løbende på flere niveauer med involvering af alle parter.

Idrætsgruppen afrunder hvert skoleår med en grundig evaluering, som danner grundlag for kommende skoleårs idrætsundervisning.

Ønskes der mere information omkring idrætsskolen, kan man kontakte skolens kontor.