Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Ulsted Skole -logo
Mobil menu

IdrætsDUS

 

Beskrivelse af IdrætsDUS på Ulsted skole

Siden 2012 har DUS i Ulsted været certificeret som en af Aalborg Kommunes IdrætsDusser, og flere af Dussens pædagoger har deltaget i VIAs ATK uddannelse ifbm. Skolens certificering som Idrætsskole.

Aalborg kommunes mål for IdrætsDUS:

“At anvende idræt til at give de 6-10 årige gode bevægelsesvaner og få det ind som en naturlig del af børnenes hverdag” DUS´en skal medvirke til den dannelsesmæssige udvikling af det enkelte barn, med fokus på bevægelsesområdet. Målet er at bibeholde og udvikle børnenes bevægelsesglæde og få idrætskulturen ind som en naturlig og sund del af børnenes liv.

Ulsted skole/DUS’ mål for IdrætsDUS:

“At vi vil skabe et DUS-tilbud, hvor børnene motiveres til at finde glæde ved bevægelse gennem forskellige bevægelsesaktiviteter”. 

 Vi viser børnene, at  vi er IdrætsDUS ved, at: 

  • det er sjovt at bevæge sig.
  • det er sjovt og lærerigt at prøve nye og forskellige bevægelsesaktiviteter.
  • det giver en øget selvværdsfølelse at bevæge sig.
  • bevægelse giver glædesfølelse og energi.

 Samtidig tilstræber vi, at børnene; 

  • opdager, at bevægelse og mulighed for aktiv deltagelse skaber motivation, glæde og trivsel hos barnet.
  • udvikler sig og bliver bevidste om, hvad kroppen kan gennem bevægelse.
  • opdager, at bevægelse øger koncentrationsevne.

Der meget empiri og dokumentation omkring de udviklingsmæssige og sundhedsmæssige gevinster ved fysisk aktivitet. Eksempelvis:

  • At understøttes børnenes kropslige modning og hjernemæssige udvikling så sikres gode vækstmuligheder
  • At fysisk aktivitet styrker børns evne til at lære
  • At børn lærer via kroppen, og derfor skal kroppen sættes i centrum
  • At børns selvværd og selvtillid stimulere gennem oplevelser i idrætten 
  • At børn lærer at udvise omsorg, social indstilling, hensyntagen og at blive en del af et forpligtende fællesskab
  • At børn lærer at samarbejde, løse konflikter og mestre konkurrence 
  • At børn udvikler deres individualitet
  • At medvirkes der til udvikling af gode idræts- og bevægelsesvaner, så får børn de bedste udviklingsmuligheder gennem hele livet

Hvad er idræt, leg og bevægelse for os:

Idræt 

Hvor børnene deltager i eller selv laver aktiviteter, som styrker, træner og lærer dem om deres krop, og hvor børnene er i bevægelse i struktureret form med rammer, regler og socialt samvær. 

 Leg 

Hvor børnene afprøver, udforsker og eksperimenterer, og hvor barnet udvikler sig og henter næring til læring. 

 Bevægelse

Hvor børnene opøver færdigheder, efterligner og dermed øger deres kropslige mestring. 

 

 Idrætten, legen og bevægelsen er en integreret del af hverdagen, hvor aktiviteter og lege foregår i to forskellige ”rum”: Det formelle rum og det uformelle rum. 

  • Det formelle rum er det pædagogiske rum, hvor pædagogerne bruger idræt, leg og bevægelse som en pædagogisk metode til at støtte børnenes evner til at udvikle egne legefærdigheder og til at nå de pædagogiske mål. 

Pædagogerne etablerer rum og rammer for børnenes alsidige udvikling og færdigheder. 

Det uformelle rum – børnenes egen kultur. Her kan pædagogerne deltage, iagttage og fornemme børnenes bevægelseskompetencer, og får viden om deres legefærdigheder og mulighed for at reflekterer over børnenes handlinger og adfærd.

Pædagogernes iagttagelser, handlinger og refleksioner bruges til at iværksætte nye og andre aktiviteter i det formelle rum. Det kunne f.eks være, at nogle børn ofte slås i puderummet. Den voksne kan opstille nogle regellege i det formelle rum, såsom brydning og dermed øve italesættelse af grænser og behov. 

 Pædagogisk idræt tager udgangspunkt i det hele menneske og ikke i aktiviteten. Således er det vigtigt, at børnene får en følelse af at være med i et aktivt fællesskab, hvor der i legene vil være pædagogiske bagdøre, så alle har mulighed for at deltage. En pædagogisk bagdør betyder, at legen kan ændres for den enkelte, så den har mulighed for at være med på det niveau hver enkelt kan deltage på. Det er vigtig med glæde, og have det sjovt sammen. 

 Hvert barn er unikt og har deres egen udviklingszone.

 

Det betyder i praksis for vores IdrætsDUS

Vi voksne er gode rollemodeller og deltager aktivt i bevægelsesaktiviteter. Derfor laves mange forskellige bevægelsesaktiviteter og lege alle dage i ugen. Der skal være alsidighed i valg af aktiviteter/lege, så børnene føler glæden ved bevægelse. Det kunne f.eks. være rundbold, hockey, tennis, bordtennis, løbe-/ gåtur, gamle lege, nerf gun krig, cykeltur, rulleskøjter, streetboard og DUS cykler.

 Hallen

Vi er i hallen en gang om ugen i vinterhalvåret. Her er der 3 aktiviteter, børnene kan vælge imellem. bl.a. yoga, sjipning, badminton, airtrack, tennis, dødbold, hockey, fodbold, høvdingebold, redskaber, american bulldog og kædetagfat. Desuden bruger vi skolens gymnastiksal til kortere og mere impulsive aktiviteter. 

 Udedag

Vi har én fast udedag om ugen, hvor vi laver bål med varmt at drikke eller spise. Sideløbende har børnene mulighed for fri leg, som også er vigtig for børnenes udvikling. Her har de eksempelvis mulighed for at bygge huler, eksperimentere med fantasi og kreativitet og udvikle deres sprog.

Der er ligeledes voksenstyret aktiviteter, som man skal være med til. Aktiviteterne kan være dødbold, stratego, capture the flag, rekordforsøg, stafet, reparation af cykelbane, cykel på cykelbane, snitte, save, lege oa.

 Indeaktiviteter

Der er bevægelse i mange daglige aktiviteter i DUS. Men vi glemmer ikke børnenes finmotorik, så vi har også mange spændende aktiviteter inde eksempelvis kan børnene være kreative med Shanes verden med fantasi, klip, lim, perler og ler eller de kan tegne. Her er der ligeledes samarbejde på tværs af alder.

Inde kan der tumles og leges i puderne, hvor grovmotorikken bliver udfordret, med tumlelege og hulebyggeri. 

2022