Fælles Mål for DUS

Fælles mål for DUS i et Ulsted perspektiv

Vi arbejder ud fra Aalborg Kommunes retningslinjer for Fælles mål for DUS. De fire pejlemærker i midten af modellen går på tværs af de 6 områder.

Pejlemærker

Ulsted Skoles DUS har vi valgt at arbejde med de 6 temaer på følgende måde.

Alsidig og personlig udvikling

• Vi vil skabe en kultur, hvor vi lærer børnene at være ved andre, som de gerne selv vil have, at andre er ved dem.
  • Vi vil arbejde ud fra NUZO (nærmeste udviklingszone). Dette skal forstås på den måde, at vi vil tage udgangspunkt, hvor barnet er udviklingsmæssigt.
  • Vi bruger blandt andet pædagogisk idræt og bevægelse som et fælles tredje til at arbejde med den personlige udvikling.
  • Vi vægter fri leg højt, hvor børnene har mulighed for at bruge sin kreativitet. Den frie leg er en kreativ proces, hvor der ikke er præstationspres, og hvor de anerkendes for deres gode idéer.
  • Vi vil løbende tage målet op på børnemøde.
  • Hvordan synes børnene en god ven er.
  • Vi bruger girafsprog.

Sociale kompetencer.

• Vi vil skabe en kultur, hvor vi styrker børnenes færdigheder til at indgå i betydningsfulde fællesskaber.
  • Medarbejderne er opmærksomme på og går aktivt ind og hjælper børn, der endnu ikke er i et betydningsfuldt fællesskab.
  • I DUS planlægges fælleslege og aktiviteter med henblik på at øge børnenes forståelse for hinandens ressourcer.
  • Anerkender fællesskaber på tværs af alder.
  • Vi bruger bl.a. pædagogisk idræt til at danne fællesskaber – laver fælles aktiviteter.
  • Vi arbejder med neuropædagogik.

Naturen og ude liv.

• Vi vil skabe et DUS-tilbud, hvor børnene motiveres til at udforske og opleve fordybelse i naturen.
  • Der er udedag hver tirsdag.
  • Vi laver bål med varmt at drikke eller spise hver udedag.
  • De voksne er gode forbilleder og udviser indlevelsesevne.
  • Der er fængende natur- og bevægelsesaktiviteter.
  • Der er fri leg, hvor børnene har mulighed for at bygge huler og eksperimentere med fantasi og kreativitet.
  • Der er ligeledes voksenstyret aktiviteter, såsom dødbold, capture the flag, cykel på cykelbane, snitte, save, lege oa.
  • Vi vil opfordre forældre til at opdatere børnenes garderober efter årstiden.
  • Vi samler skrald på vores udeområde for at lære børnene at værdsætte og respektere naturen.

Krop, bevægelse og sundhed.

• Vi vil skabe et DUS-tilbud, hvor børnene motiveres til at finde glæde ved bevægelse gennem forskellige bevægelsesaktiviteter.
  • Der skal være alsidighed i valg af aktiviteter/lege. Det kunne f.eks. være rundbold, hockey, tennis, bordtennis, løbe-/ gåtur, gamle lege, nerfgun krig, cykeltur, rulleskøjter, streetboard, DUS cykler, klatring og skydning.
  • Vi er i hallen en gang om ugen i vinterhalvåret. Her er der 3 aktiviteter, børnene kan vælge imellem. Bl.a. yoga, sjipning, badminton, airtrack, tennis, dødbold, floorball, fodbold, høvdingebold, redskaber, American bulldog og kædetagfat.
  • Vi er i skøjtehallen 2 gange om måneden i vinterhalvåret.
  • Vi går så vidt muligt i gymnastiksalen mindst en gang om ugen
  • Vi er ofte ude, når børnene kommer i DUS. Der er god mulighed for at udfolde og udfordre sig selv på vores udearealer.
  • Vi taler bl.a. om sundhed med børnene, når vi bager eller laver mad.

Sproglig udvikling.

• Vi vil lære børnene at sætte ord på egne handlinger, holdninger, behov og følelser gennem dialog med andre børn og voksne.
  • Vi vil udvikle børnenes ordforråd
  • Vi bruger girafsprog og kigger ind mod os selv.
  • For at udvikle børnenes ordforråd arbejder vi med ordsprog. Vi har også arbejdet med remser igennem sjipning.
  • På børnemøderne vil vi arbejde med “fokusord” eller ordsprog. Ordet vil blive hængt op på tavlen under sproglig udvikling.
  • På ture ud af huset, vil vi bruge hverdagens sprog fra bylivet.

Kulturelle udtryksformer og værdier

• Vi vil skabe en kultur, hvor børnene bliver bevidste om, at alle har værdi og er ligeværdige uanset forskelligheder og baggrund.
  • Der er Shanes verden i efteråret
  • Der er ofte en lille gruppe børn i sløjd
  • Der er mulighed for selvudfoldelse i krearummet – der bliver stillet materialer til rådighed, hvor børnene kan bruge og udvikle deres fantasi.
  • Vi laver juletraditioner med julegaver. Vi laver krybbespil til udstilling i kirken.
  • Hvad er en god ven (laves 1 gang om året) - planche laves på børnemøde.
  • Kropslig udfoldelse i form af stopdans og dans på børnenes eget initiativ.
  • Vi har halloween i efteråret.
  • Fastelavn i februar
  • Vi har Lucia i julen.