Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Ulsted Skole -logo
Mobil menu

Evaluering


Ulsted Skoles evalueringskultur i teori og praksis

Udgangspunktet for Ulsted Skoles arbejde med evaluering er Skoleforvaltningens tre overordnede  principper for evaluering: 

∙ Evaluering er fremadrettet og lærende 

∙ Evaluering er involverende 

∙ Der følges systematisk op på evaluering 

På baggrund af disse, defineres formålet med evaluering på Ulsted Skole som:

På Ulsted skole arbejder vi med evaluering på mange niveauer, fordi vi tror på, at evaluering  bidrager konstruktivt til den fortsatte udvikling på alle områder. 

Vi evaluerer således for, at: 

∙ Følge op på, om vi når de mål, vi sætter os. 

∙ Kunne glædes over gode resultater og tydeliggøre anledninger til at give ros. 

∙ Identificere forbedringsmuligheder. 

Ulsted Skole definerer tre overordnede mål med evaluering: 

∙ Læring og udvikling: at de opsamlede resultater bearbejdes og danner grundlag for udvikling af undervisningen, videndeling og den enkelte elev. 

∙ Kvalitetssikring: at sikre kvaliteten af den enkelte elevs læring gennem en systematisk opsamling og bearbejdning af resultater som udgangspunkt for nye mål. 

∙ Dokumentation: at opsamle dokumentation til brug for dialog mellem de implicerede parter  og for det kommunale tilsyn med skolerne. 

Konkrete mål for evaluering på Ulsted Skole er, at evaluering: 

∙ En integreret del af undervisningen, og evalueringsresultaterne anvendes i tilrettelæggelsen af den efterfølgende undervisningen. 

∙ Omfatter både medarbejderes og elevens vurdering af elevens udbytte af undervisningen.

∙ Bidrager til at målet for undervisningen er kendt af alle. 

∙ Medvirker til elevens alsidige personlige udvikling. 

∙ Medvirker til løbende at fastsætte og justere mål 

∙ Medvirker til mere systematisk viden om den enkeltes elevs udbytte. 

∙ Lægger op til medarbejdernes/teamets refleksion over egen undervisningspraksis.

∙ I DUS’en tager udgangspunkt i Fælles mål for DUS.

∙ Iddrager forældrene, som orienteres før og efter testafholdelse (skriftligt eller mundtligt), så  elevens læringsprogression synliggøres. 

Evaluering på Ulsted skole - i praksis 

Evalueringsbegrebet deles i to typer: Summativ evaluering dvs. forskellige tests og formativ evaluering dvs. evaluering som et pædagogisk redskab ifht. læring- og kompetenceudvikling. 

Summativ evaluering: 

Der er tale om formelle tests, hvor den enkelte bliver evalueret med henblik på at "opsummere" resultatet af gennemførte læringsprocesser. 

For at have en rød tråd samt mulighed for sammenligning af testresultaterne, med en vurdering af  elevernes læringsprogression for øje, findes på Ulsted Skole en samlet oversigt over de fag-faglige  tests. På oversigten kan ses, hvilke tests der anvendes, og hvornår de gennemføres på de forskel lige klassetrin.

Skolens vejledere har endvidere mulighed for at anvende en række uddybende tests efter behov.

På Ulsted Skole prioriteres en tæt dialog med forældrene ifht. resultaterne af de summative tests. 

Formativ evaluering: 

Formativ evaluering er et pædagogisk redskab, hvor den enkelte bliver evalueret med henblik på,  hvordan eleven kan videreudvikle sine kompetencer. Det pædagogiske personale undersøger og  vurderer, hvor den enkelte står, hvorudfra det fremtidige læringsforløb planlægges bedst muligt. 

I undervisningen anvendes forskellige pædagogisk/didaktiske dokumentationsværktøjer. 

Ligesom læringssamtaler og dialoger i undervisning er ofte anvendte redskaber, som dokumenteres og orienteres ud til forældrene via MinUddannelse. 

Evaluering i Ulsted DUS - i praksis 

Den mest anvendte evalueringsform i DUS er den formative evaluering, hvor der blandt andet fore tages observationer, skrives logbog, afholdes børnemøder, gruppemøder, pigemø der/drengemøder, børnesamtaler m.fl. 

Tilsyn med evaluering og test på Ulsted skole 

På Ulsted Skole er det vejlederne, de faglige koordinatorer og ledelsen, som føre tilsyn med at de  forskellige tests gennemføres, analyseres og resultaterne anvendes i praksis af det pædagogiske  personale.